gallery/p740c_on road 2
gallery/bossings

Om E-Brake

Det hela startade med att Bo "Bossing" karlsson fick höra från flera olika kunder om hur både svårt och anstängande det var att snurra förarstolen när man hade kört upp på nivåklossar. Alla som har testat vet vad vi menar när vi säger att det är minst sagt komplicerat, då handbromsspaken tar i sätet och du måste släppa ner handbromsen samtidigt som du håller på bromsen med foten och snurrar sätet. Det är många moment och risken att bilen åker bakåt och att du får börja om från början är väldigt överhängande. 

 

Med E-Brake så trycker du på en knapp på instrumentbrädan och sedan snurrar stolen, enklare kan det inte bli.

Fördelarna med E-Brake är många, några är att handbromsen alltid dras åt i samma moment. Du slipper även den icke eregonomiska rörelsen när du sträcker dig ner från din höga husbilsstol som är höjd med snurrfunktion för att sedan dra i den hårda handbromsen.

 

Bo började som han alltid gjort sina uppfinningar, med att göra en kladd på ett papper och söka efter lösningar. Några månader senare presenterade han sin idé för sina kollegor som tyckte att han var ute och cyklade med sin lösning på det välkända problemet med att snurra på stolen när bilen var uppkörd på nivåklossar, men han fortsatte och inte långt senare kom den första prototypen.

Nu finns det färdiga bult-on kitt som passar på Fiat Ducato från 07 och framåt.

Kitet har en inbygd säkerhets funktion när du ska lossa handbromsen. Du måste trycka ner fotbromsen och sedan trycka på knappen på instrumentbrädan, det här för att du inte av misstag ska kunna släppa handbromsen genom att komma åt en knapp.